Aan de slag met het mediadossier in jaar 4

Welkom op de pagina over het mediadossier van VMBO-TL. 

Leerlingen leren met dit mediadossier zelfstandig te werken met verschillende soorten Franse media aan de hand van vier opdrachten die zowel zelfstandig als in tweetallen kunnen worden uitgevoerd. Hieronder worden de opdrachten kort toegelicht. 

Tâche 1 : La chanson française 

De leerlingen gaan zich verdiepen in drie populaire Franse artiesten: Stromae, M. Pokora en Zaz. Vervolgens kiezen ze van één van deze artiesten een nummer dat hen het meeste aanspreekt. Ze gaan het nummer bekijken op YouTube en de songtekst ontleden. Ze schrijven onbekende woorden op en vertalen deze naar het Nederlands. Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedere leerling een poster gaat maken van zijn/haar gekozen nummer en artiest, want de NRJ Music Awards komen eraan! De leerlingen moeten proberen klasgenoten over te halen om te gaan stemmen op zijn/haar artiest met het bijbehorende nummer. Zowel de poster als de presentatie moet in het Frans. In het mediadossier zijn de eisen te lezen waar de presentatie aan moet voldoen. 

Tâche 2 : Family Business 

De leerlingen gaan kijken naar de eerste aflevering van de Franse comedy serie Family Business. Voordat ze hiermee beginnen, kijken ze eerst naar de trailer van de serie. Tijdens het kijken van aflevering 1, wordt er van de leerlingen verwacht dat ze vragen over de aflevering beantwoorden. Na het zien van aflevering 1, lezen de leerlingen verschillende recensies over de serie. Uiteindelijk gaan de leerlingen zelf een oordeel vellen over de serie, op basis van de aflevering die zij hebben bekeken. Ze schrijven zelfstandig een recensie met behulp van een woordenboek.  

Tâche 3: Le langage texto et les émojis 

De leerlingen gaan zich verdiepen in Franse sms-taal. Ze leren verschillende afkortingen in de Franse sms wereld, alvorens ze een artikel gaan lezen over de introductie van nieuwe emojis. Het doel van de opdracht is dat de leerlingen, met behulp van de geleerde Franse sms-taal, een sms gaan schrijven over hun vakantie naar een vriend of vriendin. De eisen voor deze sms zijn terug te lezen in het mediadossier. 

Tâche 4 : Présenter un livre 

De leerlingen gaan twee hoofdstukken van een boekje lezen. Ze hebben de vrijheid om te kiezen tussen drie verschillende boeken op basis van een beknopte samenvatting van het verhaal. Na het lezen beantwoorden leerlingen vragen over de gelezen tekst. Uiteindelijk maken de leerlingen een presentatie over het boek dat ze hebben gelezen. Ze kunnen dit voor de klas doen, of thuis opnemen en naar de docent sturen. De eisen voor de presentatie zijn terug te vinden in het mediadossier.