Les objectifs d'apprentissage 

1. De leerling kan vertellen hoeveel soorten zinnen er zijn in het Frans en wat er gebeurt met de intonatie daarvan;

2. De leerling kan vertellen wanneer de intonatie van een Franse zin veranderd in verschillende situaties;

3. De leerling kan de juiste intonatie toepassen bij het uitspreken van een Franse zin.

Fiche enseignant

Cours 1 - L'intonation
PDF – 286,9 KB

Orientation

Répondre aux questions 

1. Geef een voorbeeld van een 'phrase déclarative'. Wat gebeurt er met de intonatie? 

2. Geef een voorbeeld van een 'phrase interrogative'. Wat gebeurt er met de intonatie? 

3. Geef een voorbeeld van een 'phrase impérative'. Wat gebeurt er met de intonatie? 

4. Geef een voorbeeld van een 'phrase exclamative'. Wat gebeurt er met de intonatie? 


Application

Exercice 1 : Écoutez l'extrait. Pour chaque phrase, dites si l'intonation monte (↑) ou descend (↓)

Exercice 2 : Réécoutez l'extrait. Lisez et écoutez les phrases de l’exercice. Retrouvez la phrase correspondant à l’explication.


Assimilation

Billet de sortie