Les objectifs d'apprentissage 

1. De leerling kan vertellen wat hij verstaat onder culturele diversiteit 

2. De leerling kan vertellen hoe culturele diversiteit wordt ervaren in Frankrijk en een brug slaan met culturele diversiteit in Nederland

3. De leerling kan een gedichtenanalyse maken van L'homme de couleur

4. De leerling kan zelfstandig een anafoor schrijven op niveau B1 waarin zijn kijk op diversiteit naar voren komt

Kerndoel burgerschap SLO (2024): De leerling handelt respectvol vanuit kennis over een diverse samenleving. 


Public : havo/vwo 

Tâche finale : Écrire une anaphore, niveau B1 

Durée indicative : 70 minutes ou 2 leçons de 45 minutes 


Orientation 

Deel wisbordjes uit of maak een MentiMeter aan en stel de leerlingen de vraag: Wat betekent culturele diversiteit voor jou? 

Laat vervolgens de video hiernaast aan de leerlingen zien: Kennisclip diversiteit. De video geeft een goed beeld van het begrip (culturele) diversiteit. Bespreek na het zien van de video nogmaals de vraag: Wat betekent culturele diversiteit voor jou? Wellicht zijn er leerlingen van mening veranderd doordat ze nu beter weten wat het betekent.


Compréhension orale 

Laat de leerlingen kijken naar de trailer van de film Samba (2014). Tijdens het kijken naar de trailer, beantwoorden de leerlingen de volgende vragen:

1. Qu'est-ce qui se passe avec Samba quand il arrive en France ?

2. Que penses-tu de l'aide apportée à Samba pour obtenir la nationalité française ? 

3. Comment perçois-tu la multiculturalité dans la bande annonce ?


Compréhension écrite 

Lees samen met de leerlingen het gedicht: L'homme de couleur van Léopold Sédar Senghor. Eventueel kan ook het fragment van Joey Starr worden getoond waarin hij het gedicht voordraagt. 

Bespreek de volgende vragen met de leerlingen zodat ze begrijpen waar het gedicht over gaat. 

1. Qui parle dans le poème ? 

2. Quels mots ou phrases sont remarquables ? 

3. Pour qui l'écrivain a-t-il écrit le poème ? 

4. Quelle couleur de peau l'écrivain a-t-il ?

5. Que veut exprimer l'écrivain sur les différences culturelles ? 

Vervolgens kunnen er verdiepende vragen worden gesteld zoals: 

6. Comment peut-on avoir plus de respect pour les gens d'une autre ethnicité que la nôtre ?


Production écrite 

In het gedicht L'homme de couleur van Léopold Sédar Senghor zit de stijlfiguur: anafoor. In de video hieronder wordt de anafoor kort uitgelegd. Dit kan eventueel ook aan de leerlingen worden getoond.

Vidéo figures de syle : Anaphore

Tâche - Poème : Anaphore 

Les élèves vont créer un poème qui reprenne le même mot ou la même expression au début de chaque vers. 

  • Faire choisir aux participants un mot qu'ils vont utiliser pour composer un poème anaphorique (p.e. la diversité, la multiculturalité, les différences, la société inclusive etc.) 
  • La forme et la longueur des vers restent libres, et variables selon le niveau des participants.
  • Suggérer de jouer avec les formes grammaticales
  • Faire une lecture à voix haute des poèmes obtenus