Les objectifs d'apprentissage

  1. De leerling kan schoonheid of lelijkheid weergeven in fotografie van de haute couture;
  2. De leerling kan de kunstuitingen: film, muziek en theater verwerken in zijn fotografie opdracht;
  3. De leerling kan vertellen hoe de lessen hebben bijgedragen aan zijn culturele ontwikkeling;
  4. De leerling kan zijn visie geven op mode als kunstuiting;
  5. De leerling kan een antwoord formuleren op de vraag: La mode est-elle une forme d'art?;
  6. De leerling kan een reflectieverslag van 500 woorden schrijven over de relatie tussen mode en kunst.
Docenthandleiding
PDF – 290,3 KB
EXIT-tickets
PDF – 6,2 MB

Orientation

In deze les ga je aan de slag met de eindopdracht van het cultureel project en geef je antwoord op de vraag: La mode est-elle une forme d'art? 

Kijk met een klasgenoot naar onderstaande foto's van verschillende Franse modehuizen.

  • Welke elementen in de kleding vind je mooi en welke lelijk? Zijn er elementen uit de muziek, film of theaterwereld die je terugziet in de ontwerpen? 

Coco Chanel

Yves-Saint Laurent

Jean-Paul Gaultier


Application

Je gaat in tweetallen een foto maken die de schoonheid of lelijkheid van de Franse haute couture volgens jullie weergeeft. Hierbij maak je gebruik van alle kennis en vaardigheden die je de afgelopen lessen hebt opgedaan bij de kunstuitingen: film, muziek en theater. 

La tâche finale

  • Kies een Franse modeontwerper als inspiratiebron voor de foto. De ontwerper moet representatief zijn voor de Franse mode. Laat zien hoe het werk van deze ontwerper terugkomt in de foto.

  • Verwerk muzikale elementen in de foto zodat de relatie tussen mode en muziek wordt weerspiegelt. Jullie kunnen je laten inspireren door kleding van muzikanten van verschillende genres te bekijken. 

  • Breng ook het theatrale aspect van de Franse haute couture in beeld. Laat zien hoe mode een rol speelt in het creëren van een dramatische en theatrale ervaring. 

  • Tot slot moet de foto een toelichting bevatten die uitlegt hoe de verschillende kunstuitingen naar voren komen in het beeld. 


Assimilation

Ga in groepen van 4 met elkaar in gesprek. Bespreek de volgende vragen en schrijf zelfstandig een reflectie van 500 woorden in het Nederlands die je inlevert met de rest van de gemaakte opdrachten. 

Let op: gebruik woorden uit het CKV begrippenkader in je reflectie om zo de juiste vaktaal te hanteren. 

  1. Ben je van mening dat mode kunst is? Komt dit overeen met de mening die je had aan het begin van de lessen? 
  2. Wat weet je nu van mode wat je eerst niet wist? 
  3. Hoe heeft deze lessenserie bijgedragen aan je culturele ontwikkeling? 
  4. Ben je nu anders naar mode gaan kijken? Is mode altijd mooi of altijd lelijk?
  5. Wat vind jij: La mode est-elle une forme d'art?