Les objectifs d'apprentissage

  1. De leerling kan vertellen wat le théâtre de la mode inhoudt;
  2. De leerling kan een poppenoutfit ontwerpen in het kader van le théâtre de la mode, geïnspireerd op de Franse haute couture; 
  3. De leerling kan reflecteren op zijn creatieve proces. 
  4. De leerling kan vertellen welke rol mode speelt in het Frankrijk van de 20e eeuw.
Docenthandleiding
PDF – 293,8 KB
EXIT-tickets
PDF – 6,2 MB

Orientation

28 maart 1945, in het Pavillon de Marsan, nu het Musée des Arts Décoratifs zit het publiek ongeduldig te wachten voor le théâtre de la mode. Honderderden poppen, aangekleed door de crème de la crème van de modeontwerpers: Jeanne Lavin, Jean Patou, Cristobal Balenciaga... allemaal hadden ze poppen aangekleed om één doel te bereiken: de Franse haute couture een nieuw leven inblazen. 

  1. Heb je ooit weleens gehoord van le théâtre de la mode?
  2. Ken je in Nederland een vergelijkbaar initiatief waarin mode en theater bij elkaar worden gebracht?
  3. Kun je je voorstellen dat le théâtre de la mode een artistieke ervaring was? 

Application 

Hoe zou jij de Franse haute couture een nieuw leven in hebben geblazen als je mee deed aan le théâtre de la mode? 

Kijk naar de diavoorstelling ter inspiratie en maak je eigen poppenoutfit voor le théâtre de la mode! 

Template mannequin
Afbeelding – 25,2 KB

Assimilation

Het is tijd om je ontwerp te pitchen aan je klasgenoten in 30 seconden! Laat je poppenoutfit zien en probeer in ieder geval te vertellen: 

  1. Hoe heb je de invloeden van de Franse haute couture in jouw ontwerp verwerkt? 
  2. Wat heb je geleerd over je eigen creatieve proces tijdens deze opdracht? 

Iedere leerling krijgt een stemformulier waarop ze kunnen aangeven naar welke outfit hun voorkeur uitgaat. De winnaar is de crème de la crème van de Nederlandse poppenontwerpers! 

Stemformulier
Word – 13,9 KB