Leçon 1: Ma famille

Les objectifs d'apprentissage 

1. De leerling kan de leesstrategie: plaatjes gebruiken inzetten;

2. De leerling kan vertellen waar de strip over gaat;

3. De leerling kan een gatentekst invullen over de strip;

4. De leerling kan de werkvorm: binnenkring-buitenkring uitvoeren met klasgenoten;

5. De leerling kan vertellen wat hij nog moeilijk vindt tijdens het lezen;

6. De leerling kan vertellen wat al goed gaat tijdens het lezen. 


Orientation 


Application

Leesstrategie: plaatjes gebruiken

Een strip staat bekend om de plaatjes die bij de tekstballonnetjes staan. Deze plaatjes staan er niet zomaar. Het is belangrijk om voor het lezen alvast naar de illustraties te kijken. Dit geeft je al een beeld van de situatie en hoe de personages zich voelen. Als je tijdens het lezen van de strip niet weet wat een woord betekent, kijk dan eerst altijd goed naar de illustratie. Dit helpt je om de tekst beter te begrijpen. 

Voordat je de tekst hiernaast gaat lezen, bespreek in tweetallen de volgende vragen met elkaar:

1. Wie zijn de personages in de strip?

2. Wat is er te zien op de illustraties?

3. Waar denk je dat de strip over gaat nu je de illustraties hebt gezien?


Les exercices

Lees de strip en bekijk de plaatjes. Vul onderstaande tabel in. 

Kruis aan of je het antwoord kan halen uit de plaatjes, uit de tekst of uit beiden. 

Assimilation